UTMANING DAG 03 13/12 2010

Dag 03 – Mina föräldrar

Mirjam och Sven. ja, så enkelt är det faktiskt. Mirjam och Sven, Sven och Mirjam, det är mina föräldrar.

Min mamma Mirjam är 49 år ung, hon fyller 50 år nästa år, då blire fest. Hon jobbar som biblotikarie på Göteborgs stadsbibliotek och det har hon gjort i snart fem år. innan dess var hon maskör, först på stora teatern och sen startade hon sitt eget företag och började frilansa. eftersom jag och mamma bor tillsammans 24/7 så kommer vi inte alltid så bra överens men jag känner ingen med större hjärta eller en bättre mamma, hon är sån mamma som fixar frukost på sängen och när hon är på glatt humör så är det det bästa som finns att vara hennes dotter. det är liiite värre när tröttheten, hungern eller det allmänna dåliga humöret kommer på, haha. jag har fått min förmåga att äta godis och annat sött i tid och otid från henne, trots att hon hävdar motsatsen.

Min pappa Sven är också 49 år ung så det blir fest för honom också nästa år! Papi jobbar som skådespelare och det har han gjort i hela sitt liv. i nästan tjugo år jobbade han på göteborgs stadsteater men valde att sluta när det var så många skådisar som varslades därifrån -98 eftersom han tyckte teatern skötte varslandet fel och oansvarigt. jag och min pappa har ett speciellt förhållande, han är den jag saknar mest av alla (förutom mina pojkar, mina fina pojkart) hela tiden och det mesta av det beror antagligen på att vi är så lika. vi tänker lika, vi pratar lika och vi tycker lika om folk och fä. jag har alltid velat bli skådis precis som han och jag har inte haft någon annan tanke på yrke förutom det, tills för ett tag sen när jag med hjälp av en klok människa kom på att det nog var mest för pappas skull jag ville bli det och ju mer jag tänker på det ju sannare blir det. min dröm är fortfarande skådespeleriet men jag är nu öppen för andra saker också, det är skönt att veta att jag inte behöver bli precis som pappa men kan ändå hålla kvar det där speciella förhållandet.

Mamma och pappa träffades den 17 januari -87, dom jobbade båda på stadsteatern men träffades på en krog sen var dom oskiljaktiga i ungefär 13 år. -99 fick pappa rollen som jean i strindbergs ''Fröken Julie'' och titelrollen gjordes av Therese, hans ''nya'' kvinna sen dess.

Therese är i 40-års åldern och hon är min bonusmamma. hon och pappa har levt tillsammans sen -99 och har varit gifta i några av dom åren. dom hade världens finaste bröllop i vår dåvarande trädgård med vackra sånger, tal och dikter. Therese är den bästa bonusmamman man kan ha, men som sagt så har jag inte alltid tyckt det. i början av hennes och papis förhållande så var hon inte det, hon var ingen barnmänniska. till och med när anton, min äldsta lillebror hade fötts, så funkade vi inte. eftersom anton var hennes första barn så var hon otroligt överbeskyddande och jag hatade att bo hos pappa då, men tillslut efter två bröder till och några år så har vi båda växt otroligt mycket som människor och nu kan jag inte tänka mig en bättre eller roligare extra mamma. snacka om tufft jobb också!


mami                                               papi

bonusmami och papi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0